

Spelåret 2025 går mot sitt slut och det har varit ett intensivt år för oss som följer branschen. Vi har sett lanseringen av ny hårdvara, som Nintendo Switch 2, och en strid ström av efterlängtade titlar. I Sverige har topplistorna varit en mix av gamla favoriter som vägrar ge sig och helt nya upplevelser. Medan spel som Counter-Strike 2 och League of Legends fortsätter att vara en självklar del av svenskarnas vardag, var det de nya singelplayer- och co-op-spelen som verkligen skapade rubriker under året.
Vi har sett allt från massiva öppna världar till tajta, berättelsedrivna äventyr. Det är tydligt att svenska spelare har en bred smak, men några titlar har tveklöst stuckit ut mer än andra.
Det går inte att prata om de mest sålda spelen i Sverige utan att nämna EA Sports FC 25. Trots att det tekniskt sett släpptes sent 2024, har det varit den absolut dominerande titeln på försäljningslistorna under hela 2025. Engagemanget för Ultimate Team är starkare än någonsin, och spelet har blivit en central punkt för digital fotboll. Den starka kopplingen till riktiga ligor och matcher har också ökat intresset för den växande e-sportscenen kring spelet. Detta har även synts i närliggande branscher, där till exempel betting med svensk licens på e-sportmatcher har blivit allt vanligare som ett sätt för fans att engagera sig ytterligare i proffsscenen.
Men 2025 var inte bara sport. Redan i mars fick vi Assassin’s Creed Shadows. Väntan på ett AC i feodala Japan har varit lång, och Ubisoft levererade en enorm, vacker värld som svenska spelare slukade. Diskussionerna om de två protagonisterna, Naoe och Yasuke, har varit livliga i forum och på Discord-servrar. Det var tydligt att detta var en av årets stora AAA-händelser.
Vi får inte heller glömma den svenska stoltheten. Josef Fares och Hazelight Studios gjorde det omöjliga och följde upp It Takes Two med Split Fiction. Spelet, som släpptes tidigt i våras, blev en omedelbar succé och bevisade återigen att det finns en enorm efterfrågan på högkvalitativa co-op-äventyr. Det har varit ett av de mest spelade spelen bland svenska kompisgäng under året.
Om våren dominerades av samurajer och co-op, tillhörde vintern monstren. I februari kom Monster Hunter Wilds och tog spelvärlden med storm. Capcom lyckades göra formeln ännu mer tillgänglig utan att förlora sitt djup. För många svenska spelare blev detta årets “evighetsspel”, där jakterna pågick långt in på nätterna. Det var imponerande att se hur snabbt en så pass komplex titel kunde bli en mainstream-hit även här.
Nu när vi närmar oss vintern har diskussionerna skiftat. The Outer Worlds 2 har precis släppts och blivit en stor snackis, mycket tack vare att det lanserades direkt på Game Pass. Obsidian verkar ha levererat det där satiriska sci-fi-RPG:t vi hoppades på.
Samtidigt kan vi inte summera 2025 utan att nämna elefanten i rummet: GTA 6. Även om spelet väntas först senare, har hypen dominerat hela året. Varje ny trailer och varje litet informationssläpp har analyserats sönder och samman. Även spel som DOOM: The Dark Ages och den svenska studion Embarks Arc Raiders har skapat stort intresse, men ingenting har kunnat mäta sig med den konstanta pulsen från Rockstar.
